tirsdag den 24. december 2013

24. dec: Julebrød med appelsin og tørret frugt





Glædelig jul!

Jeg er lidt af en julegris og glæder mig altid til juleaften. Ikke bare aftenen, men hele dagen i sig selv ser jeg frem til. Der er ikke noget bedre end at vågne til et pyntet juletræ, lægger gaver under træet, duften af and i hele huset og Disneys Juleshow, som er et must for mig, selvom jeg enten kan alle tegnfilmene udenad eller aldrig har set det før, fordi jeg for længe siden ellers holdte op med at se Disney sjov fredag aften. Men hyggeligt er det og jeg skal se det - en tradition jeg holder fast i :)
I år skal vi holde juleaften med M's familie. Det er første gang jeg skal være med dem i julen og det glæder jeg mig til :) Hvad skal i julen?


jul brød tørret frugt uden mælk laktosefri bagværk figner abrikoser


I løbet af juleaftens dag er det altid lidt svært med hvad man skal spise synes jeg. I år har jeg bagt dette brød til min julemorgenmad, men det kunne også blive til en hyggeting til eftermiddag. 
Det er også en god måde at få brugt det eventuelle overskud af tørrede frugter der måtte være tilbage efter jul :) Opskriften er en mælkefri version af Dansukker's opskrift på frugtbrød og med den blanding af tørret frugt jeg synes bedst om. 

Jeg vil nu gå på juleferie, men jeg kommer stærkt igen i det nye år. Jeg håber i har kunnet bruge julekalenderen til inspiration eller bare har synes at det har været hyggeligt at læse med og håber at i fortsat vil kigge forbi på bloggen i det nye år. Jeg har hygget mig rigtig meget og har haft en skøn december måned. 
Jeg vil ønske jer alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår :)

Kærlige julehilsner

Camilla


jul brød tørret frugt uden mælk laktosefri appelsin bagværk


Julebrød med appelsin og tørret frugt

1 brød

3dl rismælk
50g gær
1/2dl lys sirup
1/2dl flydende Nutana margarine
1tsk salt
1spsk fintrevet skal af en økologisk appelsin
250g tørret frugt - en blanding af tranebær, abrikoser og figner
2dl grahamsmel
6-7dl hvedemel

Varm rismælken til ca. 35grader. Smuldr gæren i en skål og tilsæt den varmen rismælk. Bland sirup, nutana, salt og appelsinskal i. Hak de tørrede frugter i små stykker og bland det i dejen sammen med grahamsmel. Ælt melet i lidt af gangen til dejen slipper. Lad dejen hæve tildækket i 45min. Drys lidt mel på bordet og ælt dejen smidig. Form den til et brød og læg brødet på en bageplade med bagepapir.

Lad brødet hæve i yderligere 30min, mens ovnen varmes op til 200grader. Bag brødet på nedeste rille i ca. 45min. Læg et stykke folie over brødet efter halvdelen af bagetiden, så brødet ikke bliver mørkt. Pensl brødet med vand, når det er færdigbagt, og lad det afkøle tildækket på en bagerist.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar