lørdag den 21. december 2013

21. dec: Grov julegrød





Efter M og jeg kom hjem fra Miami i oktober, lovede jeg M, at jeg ville forsøge at lave al mad i en grov udgave - som i kan se af bloggen og julekalenderen, er det ikke helt lykkedes.. Men man kan jo heller lave de klassiske julekager i en grov udgave, så er det jo ikke rigtig julet, vel? Men noget af julens hyggemad kan godt laves til en lidt grovere version, f.eks. grød.
Jeg elsker den klassiske risengrød, men denne kan der godt eksperimenteres med.
Her er en grovere julegrød, som stadig er julet, selv om den er grov. Jeg har de sidste år fået denne grød til dessert juleaften. Den er rigtig lækker både med kanel og 'smørklat' (i form af AMA plante) på, samt med kirsebær sovs som her på billedet.



grov grød jul uden mælk laktosefri


Grov julegrød

2 pers

45g alm. grødris
45g brune grødris
75g knækkede hvedekerner - kan byttes ud med knækkede rugkerner, hvis du vil have grøden mere grov
7,5dl rismælk
1 stang hel kanel
lidt salt
kirsebær sovs eller AMA plante og kanel

Hæld rismælk, ris og kerner i en gryde og bring det i kog. Tilsæt kanelstangen og lad grøden koge under låg i 45-50min. Rør af og til så grøden ikke brænder på.
Smag til med salt.
Server grøden med kold eller varm kirsebær sovs, eller som risengrød med kanel og en klat AMA plante. Eller en kombination :)


grød grov jul uden mælk laktosefri

Ingen kommentarer:

Send en kommentar