søndag den 15. december 2013

15. dec: Mariannes dadelkugler med espresso og kakao





Det har været endnu en dejlig weekend i gode venners selskab, fødselsdagene i går aftes var så enormt hyggelige og fortsatte til lidt ud på natten - længe siden jeg har grinet så meget :)
Hyggen fortsatte i dag med frokost i min studie venindes nye hus, hvor vi mødtes en lille flok og fik snakket det sidste halvår igennem over god mad og kaffe. Altid skønt og godt, at få en lille update fra veninderne, når hverdagen hurtigt bliver fyldt op og der så går lang tid imellem at vi ses.




Her til aften står den på afslapning herhjemme med M og Mariannes dadelkugler. Marianne er min gode kollega og veninde, som en dag dukkede op på arbejde med denne helt fantastiske søde sag - jeg er helt solgt og kan kun anbefale dem som en af julens mælkefrie indslag i konfektskålen!
Dadelkuglerne er lavet med kokosolie, espresso og kakao, hvilket giver dem en lækker konsistens og smag - og så er de enormt nemme at lave :) De indeholder hverken mælk eller æg og er på den måde meget allergivenlige.


dadler konfekt dadel uden mælk uden æg jul



Dadelkugler

20-25 stk

15 store medjoul dadler
4 spsk havregryn
2 spsk kokosmel
2 spsk kokosolie (skal have stuetemperatur)
2 spsk kakao
1-2 tsk flydende honning
1/2 tsk vaniljeekstrakt
1/2 tsk stødt kanel
1 shot kold espresso - tilpasses efter fasthed, 

kokosmel og hakkede nødder - jeg brugte pecannødder

Bland alle ingredienserne i en foodprocessor eller blender. Start med kun at tilsætte 1 spsk espresso, og suppler med mere, hvis der er behov for det. Blend det hele til en ensartet masse, til det samler sig i en stor kugle. Massen vil være klistret, men til at samle og rulle til små kugler.
Sæt massen på køl i 10min og rul den herefter til kugler. Rul kuglerne i kokosmel eller hakkede nødder, og opbevar dem på køl indtil de skal spises (minimum 20 min). 


dadel dadler jul konfekt



Ingen kommentarer:

Send en kommentar