torsdag den 5. december 2013

5. dec: Fuldkornsvafler med banan og frisk mynte



Jeg må indrømme at jeg snyder lidt med maden til alle de her julekalender indlæg - forstået på den måde at maden og billederne, som regel er lavet og taget minimum en dag før det kommer på bloggen, mange gange også tidligere. Et er at M og jeg simpelthen ikke kan spise så meget kage hele tiden, men noget andet at jeg ikke har tid til at bage/lave mad hver eneste dag. Så nogle dage når jeg har fri, starter jeg om formiddagen og står i køkkenet eller med kameraet i hånden, det meste af dagen.
Indlægget i dag er ikke en undtagelse - disse vafler lavede jeg nemlig forrige weekend, hvor vi fik besøg af M's forældre.



Jeg fik for noget tid siden min mors gamle vaffeljern til brug på gaskomfur og tænkte at nu måtte det komme i brug, og det fungerer jo stadig upåklageligt. Meget simpelt at bruge, man skal bare lige huske at vende det, ellers bliver vaflen kun bagt på den ene side :)


fuldkorn vafler jul mælkefri banan mynte hjerte

Fuldkornsvafler

6 pers.

6 æggehvider
3 æggeblommer
3 dl mandelmælk
3 spsk smeltet nutana plantemargarine
2 dl fuldkornsspeltmel
1 dl sigtet speltmel
3 tsk sukker
1 knsp salt
1,5 tsk bagepulver

Pisk æggehviderne stive. Pisk æggeblommerne i en anden skål. Tilsæt mandelmælk, nutana plantemargarinen, melet, sukker og salt. Pisk indtil blandingen er jævn og vend herefter de stive æggehvider i dejen. Tilsæt tilslut bagepulver og bland godt.
Bag vaflerne i et vaffeljern til de er gyldne - husk at smøre med nutana eller lignende imellem hver vaffel, så de ikke brænder på.

Server drysset med flormelis, lidt banan og frisk mynte.


fuldkorn vafler kage dessert jul mælkefri

Ingen kommentarer:

Send en kommentar