onsdag den 18. december 2013

18. dec: Dessertgrød med nødder, kokosflager og citronmelisse





I går var en helt igennem fantastisk dag hvor jeg fik styr på en masse hængepartiet, ryddet op og vasket tøj. En virkelig produktiv dag, som blev afsluttet med træning og hygge med min dejlige veninde S :)
Nogle gange synes jeg virkelig det er rart at få visket tavlen ren. Jeg bliver enormt overskudagtig og så er der plads til nye projekter og ideer, som kan blive til virkelighed - så skønt!
En af ideerne er denne grød som er et virkelig lækkert alternativ til julens klassiske risalamande. Så er du ikke så vild med risalamanden eller har du bare lyst til at prøve noget nyt, så kan jeg virkelig anbefale dig denne her.
Dessertgrøden er lavet på mandelmælk, som giver den meget sødme og som sammen med grødrisene giver den en smag hen af rigtig risengrød. Og så bliver den så fin pyntet med ristede nødder, sirup, kokosflager og citronmelisse.
Opskriften er med inspiration fra et af mine udtallige udklip, hvor jeg så har lavet den mælkefri :)


dessert grød jul uden mælk mandelmælk nødder kokos


Dessertgrød med nødder, kokosflager og citromelisse

2 pers

50g knækkede hvedekerner
60g hvide grødris
5dl mandelmælk
lidt salt efter smag
25g hasselnødder
25g mandler
sirup
citronmelisse og kokosflager til pynt

Hæld mandelmælk, hvedekerner og grødris i en gryde og bring det i kog. Lad det koge stille under låg i ca. 30 min. Husk at røre rundt af og til, så det ikke brænder på. Smag til med salt, når grøden er næsten færdig.
Rist hasselnødder og mandler, og fjern den brune hinde fra hasselnødderne. Hak herefter nødderne groft og drys dem over grøden.
Pynt med kokosflager og citronmelisse, og dryp med sirup.


dessert grød mandelmælk uden mælk nødder kokos


Ingen kommentarer:

Send en kommentar