mandag den 23. december 2013

23. dec: Æbleglögg




I går da jeg bagte æbleskiver til min familie lavede jeg en æbleglögg til og den opskrift vil jeg også dele med jer.
Jeg kan godt lide den klassiske rødvinsglögg, men glögg lavet på hvidvin synes jeg ikke er så tungt og det er lidt mere mig. Med æblerne i glöggen bliver den lidt frisk og og har bare en skøn smag :)
Den kan også laves i en alkoholfri version til børn, ved at undlade hvidvinen.


glögg æble hvid hvidvin jul drik varm



Æbleglögg

4 små glas glas

2dl æblejuice
35g rørsukker
1/2 stang vanilje, flækket
2 stænger hel kanel
6dl hvidvin
50g tørrede tranebær
50g smuttede mandler
1 æble skåret i små tern

Hæld æblejuicen i en gryde sammen med rørsukker, vanilje og kanel. Varm det op til kogepunktet. Skru lidt ned for varmen og tilsæt nu hvidvinen og lad det varme med i 5-10min. Tag gryden af blusset og tilsæt tranebær, mandler og æbletern og lad det hele trække under låg i minimum 5 min. Glöggen kan holdes varm under låg indtil servering eller ved svag varme på blusset.
Smag glöggen til med rørsukker.

Glöggen er også god køleskabs kold - her bliver den lidt mere alla æblemost i en julet og glögget version.

glögg æble hvid hvidvin tranebær kanel vanilje jul

Ingen kommentarer:

Send en kommentar