fredag den 3. januar 2014

Homemade fuldkornsburger med kylling, coleslaw og sellerifritter - alt uden mælk

Godt nytår!
Jeg håber i alle er kommet godt ind i det nye år og havde en god nytårsaften :)
For vores vedkommende har årsskiftet også betydet personlige ændringer, og vi er så småt ved at komme igang. M starter arbejde på mandag, men er stille og roligt gået i gang herhjemme med planlægning af det nye år, mens jeg selv starter på mit nye job i dag. Så indtil nu har det været ren afslapning siden julen.
Jeg glæder mig enormt meget til 2014 - en ting er nyt arbejde, som i sig selv er spændende, men med det nye arbejde følger mange andre positive ting. Jeg kommer nærmere min familie og gode venner, så nyt job betyder også nye muligheder for samvær med mennesker som jeg holder af :)
M og jeg har desuden aftalt at 2014 skal være et sundt år - det vil sige at madplanen byder på flere grønne retter end normalt og i dag startede vi dagen med at være morgenfriske og stå klar foran den lokale svømmehal kl. 7 - virkelig en fantastisk måde at starte dagen på! Men der skal og vil selvfølgelig stadig plads til hyggemad og søde sager, som i også vil få her på bloggen ;)
Vi startede året med disse homemade burgere, med coleslaw og grove fritter af selleri - virkelig lækkert!


burger fuldkorn kylling coleslaw gulerødder spidskål fritter selleri uden mælk laktosefri



Fuldkornsburgerboller
6 stk store boller

25g gær
3dl rismælk
2 spsk olivenolie
1/2tsk salt
5dl fuldkornssigtemel
2dl hvedemel
rismælk til pensling
nigellafrø

Rør gæren ud i rismælken (skal være stuetemperatur). Tilsæt resten af ingredienserne og ælt dejen til den er smidig.
Sæt dejen til hævning et lunt sted i 1 time.
Slå dejen ned og del den i 6 stykker. Form den til store boller og tryk dem flade, så de er 1,5-2cm i højden, og læg dem på en bageplade med bagepapir. Lad dem efterhæve i 15 min.
Tænd ovnen på 225 grader.
Pensl bollerne med rismælk og drys med nigellafrø.
Bag bollerne i midten af ovnen i 15-20min


bruger fuldkorn kylling fritter selleri coleslaw gulerødder spidskål uden mælk laktosefri


Coleslaw
200g spidskål
200g gulerod
1 æble
dressing:
1dl soyayoghurt naturel
5 spsk mayonaise
1 tsk sukker
1 spsk citronsaft
1tsk dijonsennep
salt og peber

Bland alle ingrdienserne til dressing sammen i en skål.
Snit spidskålet fint - undgå stokken og de yderste blade. Riv gulerødder og æble groft.
Bland grøntsagerne med dressingen og smag til med salt og peber.


Kylling
2 kyllingebryst
stødt chili
salt og peber

Puds kødet af for sener og krydr dem med stødt chili, salt og peber.
Steg dem på en pande til de er gennemstegt. Skær kødet i tynde skiver.


Sellerifritter
1 knold selleri
rapsolie
salt
örtagaardens krydderi fra Santa Maria

Skær skralden af selleriet, vask det og skær knolde i stave, ca. 1x1cm. Fordel dem på en bageplade med bagepapir og drys med rapsolie, salt og Santa Maria's Örtagaardens krydderi.
Bag fritterne i ovnen ved 200grader til de er gyldne i kanterne og gennemstegte - tager ca. 30min.


Server burgerbollerne, smurt med dijonsennep og fyldt med coleslaw og kylling, med sellerifritter on-the-side.

burger fuldkorn kylling homemade coleslaw selleri fritter uden mælk laktosefri

Ingen kommentarer:

Send en kommentar