tirsdag den 17. december 2013

17. dec: Vaniljetoppe med chokolade og hindbær




Da jeg bagte vaniljekranse havde jeg del dej og vurderede at M og jeg nok havde rigeligt med vaniljekranse i den portion jeg havde lavet, så en god portion dej i overskud, måtte jo kunne bruges til noget andet spændende - de her virkelig fantastiske småkager kom der ud af det.
I stedet for at lægger dejen på pladen i kranse, lavede jeg små toppe af dej og bagte dem. Da de var kølet af, dyppede jeg halvdelen i en mørk chokolade, og dryssede herefter med frysetørrede hindbær. Det smager SÅ godt med blandingen af det søde fra småkagen og chokoladen og lidt syrligt fra hindbærrene. Og så er de bare enormt fine med de røde farver :)


småkage vaniljekrans uden mælk jul chokolade hindbær


Vaniljetoppe med chokolade og hindbær


En portion vaniljekransedej - opskriften finder du her
Mørk chokolade uden mælk
Frysetørrede hindbær

I stedet for at lave små kranse af dejen, så afsættes dejen i små toppe. Put dejen i en sprøjtepose eller frysepose og klip et hjørne af, og afsæt dejen i toppe på en bageplade med bagepapir men nogle cm imellem hinanden. Dejen flyder ud når den bliver bagt, så lad dem være i toppe.
Bag småkagerne ved 200grader i 10-14min til de er lidt gyldne i kanten.
Lad småkagerne køle af på en bagerist.
Når småkagerne er kolde, dyppes halvdelen af småkagen i mørk chokolade (smelt denne over et vandbad) og pyntes med frysetørrede hindbær.

småkage vaniljekrans uden mælk hindbær chokolade jul

Ingen kommentarer:

Send en kommentar