fredag den 6. december 2013

6. dec: Hjemmelavet figenpålæg med kokos




Ikke fordi figenpålæg nogensinde har indeholdt mælkeprodukter, men bare fordi jeg godt kan lide at lave min mad fra bunden og fordi jeg nok er lidt af en barnlig sjæl på dette punkt. Jeg syntes figenpålæg og figenstænger smager ret godt, og bruger det ofte som en snack, som lige er til at have med i tasken, eller som lidt hyggemad, når andre jeg er sammen med, får noget sødt som indeholder mælk.
Ved at lave det selv kan du også selv bestemme om der skal være nødder i, frugtsmag, være en blanding af flere slags tørret frugt eller bare ren figen. Jeg har lavet en helt plain version her til julen, kun med figen og rullet i kokos, men ingen tvivl om at der kommer flere versioner - for det er super lækkert og meget nemt at lave :)

figen pålæg uden mælk glutenfri tørret frugt

Figenpålæg med kokos


200g tørrede figner
lidt saft fra en friskpresset appelsin
kokos

Skær stilken af fignerne og blend dem til en ensartet masse i en foodprocessor eller blender. tilsæt evt lidt appelsin saft, for at gøre det lettere at blende, men ikke for meget, så det bliver for klistret.
Saml massen til en pølse ved at rulle det i bagepapir, ca. 4cm i diameter. Læg figenpålægget på køl over natten, pakket ind i bagepapir og en frostpose.
Dagen efter rulles figenpålægget i kokos og er klar til at blive spist :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar