lørdag den 7. december 2013

7. dec: Risalamande uden mælk




De sidste par år har jeg lavet en grød til dessert juleaften (en opskrift du får lidt senere på måneden) og spist det med kirsebær sauce på, hvilket har været rigtig godt og lidt i samme genre som risalamanden. Men jeg har samtidig længe tænkt at man måtte kunne lave noget som lignede lidt mere rigtig risalamande end grøden gør, så til i år er jeg gået tidligt i gang med at teste mine ideer af, så jeg kan nå at finde den bedste inden juleaften.
Denne her smager SÅ godt! Risalamanden er lavet helt uden mælk, men med mandelmælk og kokosflødeskum - mums! og er helt sikkert det jeg skal have til dessert juleaften i år :)


risalamande jul uden mælk mandelmælk dessert

Risalamande

2 pers

1dl grødris
3,5 dl mandelmælk
3,5dl soyamælk
kornene af 3/4 stang vanilje
1 spsk sukker

den faste del af 1 dåse kold kokosmælk 16%
1,5 tsk vaniljesukker
1tsk citronsaft
65g mandler

Kog grødrisene i mandelmælk og soyamælk, sammen med vaniljekornene, indtil konsistensen er som risengrød. Det tager 50-60min.
Rør sukkeret i menes grøden er varm og stil den herefter på køl i mindst et par timer, så grøden er helt kold.
Mix den faste del af kokosmælken, med vaniljesukker og citronsaft, og pisk det som flødeskum.
Smut mandlerne og hak dem groft.
Bland kokosflødeskummet og mandler i den kolde grød - smag evt. til med mere vaniljesukker.
Server risalamanden med kirsebærsauce til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar