tirsdag den 10. december 2013

10. dec: Glutenfri abrikosguf




Dagen i dag står igen på julebag herhjemme. Jeg har fri og afprøver lækre nye opskrifter på juleting- så masser af glæde sig til her på bloggen i resten af december.

En lille lækre sag lavet af de flotte soltørrede abrikoser - jeg synes abrikoser smager fantastisk, om de er friske eller tørrede. Lige i julen er de tørrede abrikoser på min liste over juleguf, mange gange bare som de er eller ved brug i konfekt.
Jeg fik inspirationen til denne opskrift fra Hjerteforeningen. Jeg fandt for noget tid siden en opskrift på deres hjemmeside på abrikosguf som en del af deres sunde juleslik til børn. Jeg har her lavet en glutenfri version, som stadig er sund, men kan laves lidt mere sød og usund, ved at bruge chokolade og lidt kakaopulver.


abrikos glutenfri konfekt chokolade uden mælk uden gluten


Abrikosguf

12-14stk

100g tørrede abrikoser
50g boghvedeflager
1tsk kakao
skal af 1/4 økologisk appelsin
saft af 1/2-1 økologisk appelsin

evt:
mørk chokolade uden mælk
kakaopulver

Blend alle ingredienserne i en blender eller foodprocessor til en ensartet masse.
Tril det til små kugler, ca. mængde som det der kan være på en teske.
Spis dem som de er eller rul dem i smeltet mørk chokolade, lad chokoladen størkne og rul dem herefter i lidt kakaopulver.

abrikos glutenfri chokolade konfekt jul uden mælk uden gluten

2 kommentarer:

  1. Sikke et fint juletræ og en snemand ;) Ved du, hvor de kan købes?

    Mvh. Anja

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anja

      Jeg købte dem på et julemarked i Odense for et par år siden, så kan desværre ikke give dig en bestemt butik at lede i.

      Glædelig jul.

      Mvh
      Camilla

      Slet