søndag den 1. december 2013

1. dec: Risengrød

Yeah! Endelig er det 1. december! Glædelig jul :) Jeg er mega hygge menneske og glæder mig altid enormt til december måneds hygge. En ting er, at når det er mørkt udenfor allerede tidligt på eftermiddagen og nu er blevet koldt, er der ikke noget bedre end at være indenfor med en kop te, et varmt tæppe, gang i brændeovnen og bare hygge og slappe af med M.
Noget andet er maden, som er sjov at eksperimentere med, så den bliver mælkefri, og hvert år tager jeg nye udfordringer op. I år er bestemt ingen undtagelse! Listen er lang og jeg glæder mig. Vores køkken bliver en hvirvelvind af mel, julemusik, grødris og julepynt :)
Her på bloggen vil mine december eksperimenter blive til en julekalender. Hver dag frem til jul vil jeg poste en ny opskrift på nogle af de mange traditionelle og nye juleting lavet på en mælkefri måde :)





1. december er risengrøds dag for mig - der skal risengrød på bordet til aften! Ikke at dette er første gang i året at jeg får risengrød, for når det først bliver koldt, kan jeg ikke vente helt til december. Jeg elsker risengrød! Jeg laver som regel risengrød på en blanding af ris- og soyamælk eller mandel- og soyamælk. Farven bliver noget anderledes end rigtig risengrød, men det er stadig lækkert og hyggeligt :)


mælkefri risengrød

Risengrød

2 pers

1dl grødris
0,75liter mælkefri drik - jeg bruger en blanding (50/50) af enten ris- og soyamælk eller mandel- og soyamælk


Bring 'mælken' i kog og tilsæt risene under omrøring. Skru ned varmen til det aller laveste og kog grøden under låg i 50-60min. Rør i grøden af og til. Smag til med salt.

Server med kanelsukker og en klat AMA plante.

2 kommentarer:

  1. Prøvede risengrøden i aften. Smager dejligt, men noget vandigt og med mine grødris lidt for flydende i det nævnte forhold. Forslag til ændring: 0,6 liter soja/rismælk og 1 dl grødris. I forhold til lactrase-behandlet mælke-risengrød er det naturligvis en helt anden smag, men et rigtig godt mælkefrit alternativ.

    SvarSlet
  2. Hej Bolette

    Ja, det tager noget tid at få en mere fast grød, jeg ved ikke om der er forskel på grødris, men muligvis at det ændrer noget. Kan faktisk ikke huske hvilket mærke jeg købte sidst, men jeg vil prøve dit forhold næste gang :)

    Kh
    Camilla

    SvarSlet