lørdag den 14. december 2013

14. dec: Rustikke jødekager






Glædelig juleweekend! Jeg har glædet mig meget til denne weekend. I dag skal vi til frokost på Humlebæk Kro og fejre min farmor, som har fødselsdag i dag. I aften skal jeg videre til fødselsdag hos min dejlige veninde, så jeg skal bare hygge mig hele dagen. I mellem de to arrangementer skal jeg hjem til min mor og far og har derfor bagt min fars og mine yndlings julesmåkager - jødekager :)
Det er den første og vigtigste småkage der er blevet købt i julen gennem hele mit liv, og det vil blive ved med at være sådan! Jødekager bliver jeg aldrig træt af.
Denne opskrift ligesom brunekagerne jeg skrev et indlæg om tidligere i julekalenderen, efter inspiration af Claus Meyer og giver nogle lækre lidt rustikke jødekager, præcis som jeg synes de er bedst :)

jødekager småkage jul uden mælk


småkage jødekage jul uden mælk


Jødekager

40-50stk

165g mel
125 g AMA plante
100g sukker
1 æggeblomme

æggehvide
kanel
sukker
lidt hakkede mandler med den brune hinde

Smuldr mel og AMA plante sammen. Tilsæt sukker og æggeblommen. Ælt eller rør det hele sammen, uden at ælte for meget.
Rul dejen til en pølse med en diameter på ca. 4 cm. Pak dejen ind i plastfolie og læg den i fryseren i 1-2 timer. Skær dejen i tynde skiver og læg dem på en bageplade med bagepapir.
Pensl skiverne med æggehvide og drys med hakkede mandler og kanelsukker.
Bag kagerne ved 200 grader i ca. 5 min - de skal være lidt lysebrune.
Kagerne er stadig bløde når de lige er kommet ud af ovnen, så lad dem køle på en bagerist - så bliver de lækre sprøde.


jødekager småkage jul ude mælk


Ingen kommentarer:

Send en kommentar