mandag den 9. december 2013

9. dec: Julewok med rodfrugter




I går var jeg på besøg hos en god veninde, som jeg sjældent ser fordi hun bor i Jylland. Hun har fået den dejligste lille dreng for godt 1 måned siden - lige til at spise :) Hans mormor serverede her både æbleskiver og hjemmelavet lys alkoholfri glögg på hjemmelavet ekstrakt - hendes køkken duftede så skønt af jul og glöggen smagte SÅ godt! Skønt at sidde med ham den lille fyr, en skøn veninde og lækker hjemmebryg- og efterfølgende hjem til min bror og hans unger til julehygge, konfekt-bagning i lange baner og hjemmelavet burger - alt i alt en god søndag ;)

Selvom jeg har en lidt en sød tand og det er lækkert og hyggeligt, så synes jeg nogle gange at det kan blive for meget med alt det søde, men jeg er vild med alle de krydderier som bruges i julebag.
Til aftensmad lavede jeg denne wok, hvor kød og grøntsager er stegt med julens krydderier, super lækkert og en anden måde at bruge de lækre krydderier!
Men tro mig, der kommer masser af mere sødt her på bloggen og særligt i december ;)


jul wok asiatisk uden mælk oksekød

Julewok

2 pers

350g oksestrimler
1 kanelstang
1/4 vaniljestang
1 stjerneanis
2 gulerødder i strimler - ca. 150g
2 persillerødder i strimler - ca. 150g
1 løg fintsnittet
3 spsk honning
1 dl æblecidereddike
2 dl vand
salt og peber
evt. hvedemel til jævning

Brun oksestrimlerne hårdt af i en wok eller sautépande. Når kødet er brunet kommes kanelstang, vanilje og stjerneanis ved og lad det stege med i 30 sek.
Tilsæt rodfrugter, løg og lad det stege et øjeblik. Tilsæt honningen og lad det karamellisere lidt. Kom herefter æblecidereddike og vand ved. Kog saucen op og smag den til med salt og peber. Jævn den evt. med lidt hvedemel rørt op i vand.
Server med ris til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar