onsdag den 4. december 2013

4. dec: Vaniljekranse uden mælk



Når jeg spiser vaniljekranse bringer det altid minder fra da jeg var barn og var hjemme hos min farfar og farmor i julen. Min farmor har altid haft en lille bøtte, som vi kaldte 'den røde dåse' da jeg var barn, fordi den har et rødt låg. Der har altid været slik i den bøtte og i julen er der småkager i både den og alle hendes mange andre kagedåser. Det første vi gjorde når vi kom hjem til hende, var at kigge i den røde dåse og så ellers skynde sig at få et stykke slik til hver hånd og et til munden, og sådan kunne man ellers blive ved - en hyggelig tradition :)

Denne opskrift er med inspiration fra Mette Blomsteberg's vaniljekranse. For at gøre småkagerne mælkefri, har jeg brugt AMA plante i stedet for smør for at få en mere smøragtig smag i småkagerne. Man kan sikkert også bruge Nutana, men jeg vil tro at det vil give en lidt anderledes og ikke så smøragtig smag. I følge Mette Blomsterberg's opskrift giver denne portion 35 stk, men det afhænger meget af hvor tykke du laver dem. Jeg laver dem ikke særlig tykke og de flyder lidt ud når de bages, så jeg fik over 50 stk.

vanilje kranse vaniljekranse mælkefri jul

Vaniljekranse uden mælk

min. 50stk

kornene af en 1/2 vaniljestang
180g sukker
200g AMA plante - tempereret
1 æg
75g smuttede mandler blendet til mel
250g hvedemel

Mas vaniljekornene med lidt sukker, så kornene skilles ad. Rør vaniljesukkeret, det resterende sukker og AMA plante sammen. Rør ægget med i blandingen og dernæst mandelmelet og hvedemelet.
Hæld dejen i en sprøjtepose evt. med en stjernetyl og sprøjt dejen ud i kranse med en diameter på 4-5cm alt efter tyllens størrelse, på en bageplade med bagepapir.
Bag vaniljekransene i ovnen ved 200grader i 10-14min til de er let gyldne. Afkøl vaniljekransene på en bagerist.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar