torsdag den 28. november 2013

Mælkefri frokost fuldkornsmuffins med avocado

Da rugbrød aldrig rigtig har været min stærke side, kommer her et alternativ til madpakken. Jeg eksperimenterer ofte med at bage grove eller fuldkornsrige boller eller brød. Det seneste jeg kastede mig ud i, var disse fuldkornsmuffins med avokado. De er på ingen måde kage agtige, men super lækre som tilbehør til frokost, en lille snack på vejen eller som mellemmåltid. Opskriften er modificeret efter en opskrift fra bogen '500 cupcakes and muffins'.

avocado mælkefri frokost muffins fuldkorn spelt

Speltfuldkornsmuffins med avocado

12 muffins

2 avocado
1 tsk citronsaft
200 g fuldkornsspelt mel
150 g sigtet speltmel
1 knsp salt
1 spsk bagepulver
2 æg
2,25 dl rismælk
4 spsk olivenolie
4 spsk smeltet nutana plantemargarine
1,5 tsk revet skal af en økologisk citron
1 tsk friskkværnet sort peber

Varm ovnen op til 200grader.

Skræl avocadoerne og hak dem groft. Bland dem i en skål med citronsaft, og mos det let med en gaffel. Bland mel, salt og bagepulver i en skål og alle de våde ingredienser en anden skål. Tilsæt melblandingen og rør til det er godt blandet. Rør avocadoen i.

Fordel dejen i formene - husk at smøre formen, hvis du bruge silikone eller metal forme.
Bag kagerne i midten af ovnen i 20min. Tag formene ud af ovnen og lad dem køle i 5 min, inden muffins'ne vippes ud af formen. lad dem herefter køle af på en bagerist.

Muffins'ne kan fryses i op til 3måneder og så kan de hurtigt tøes i mikroovnen og nydes lune alla en friskbagt muffin :)

avocado mælkefri frokost muffins fuldkorn spelt

Ingen kommentarer:

Send en kommentar