tirsdag den 1. oktober 2013

God plantemargarine uden mælkebestanddele

Når man ikke kan bruge smør i kager eller på brødet, må man ty til alternativer. Jeg kan en gang i mellem kaste mig over rapsolie, som fedtstoffet, når jeg bager kager, men må ellers indrømme at jeg er blevet stor fan af plantemargarine - dog ikke alle plantemargariner.. Efter at have nærstuderet mange ingredienslister på plantemargariner, kom jeg frem til, at der rent faktisk er mælkebestanddele i mange mærker, så de blev af gode grunde hurtigt udelukket. Jeg har to klare yndlings mærker, som jeg skifter lidt imellem alt efter hvad jeg skal bruge dem til, da både smag og konsistens er forskellig efter min mening.



Nutana plantemargarine er nok den bedste plantemargarine uden tilsat aroma, helt uden mælkebestandele og uden transfedtsyrer. Den jeg som regel bruger når jeg bager. Den har en god smag og fungerer fint på morgenbrødet, men der er ingen tvivl om at der her er forskel fra rigtig smør - denne forskel finder du dog ikke når den bliver brugt i madlavningen. Nutana plantemargarine kan så praktisk nok også fryses, og er velegnet til både mælkeallergikere, vegetarer, veganere eller hvis du vil have 'smør' uden sukker.
Læs mere om Nutana plantemargarine HER.


Ama er for ikke så længe siden kommet med en plantemargarine uden mælk - AMA plante - som har et højt indhold af omega-3, tilsat D-vitamin og uden mælk, soja og konserveringsmidler.
Jeg er blevet stor tilhænger af AMA plante som 'smør' på brødet, hvor den, efter min mening, har en bedre smag end Nutana plantemargarinen (måske fordi den indeholder naturlig aroma). Indtil videre har jeg haft gode oplevelser med at bruge denne til madlavning og bagning, men den bliver meget hurtigt blød, når den ikke er på køl, så er for eksempel svær at bruge til scones.
Det er ikke lykkedes mig at finde AMA Plante på AMA's hjemmeside, så derfor intet link, men skal nok opdatere, når der komme noget :)

Du kan købe begge produkter i bl.a. Føtex.

Hvilke produkter bruger du som erstatning for smør?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar