onsdag den 9. oktober 2013

Æbletrifli med kokosvaniljeflødeskum

Efter at have lavet æblemos forleden blev jeg simpelthen nødt til også at lave æbletrifli i går! Jeg har længe kigget på en æbletrifli på Frimad.dk som er gluten, sukker og laktosefri - og den ser bare så lækker ud!
Men da jeg har lidt af en sød tand, som jo skal plejes, så jeg har lavet en anderledes granola og æblemos, som hverken er gluten eller sukkerfri, men selvfølgelig uden mælk.

I går lavede jeg æbletriflien bare til kæresten og jeg, fordi det lige skulle være lidt ekstra hyggeligt :)

Æbletrifli er nem at lave og smager fantastisk, så kunne nemt blive serveret som dessert næste gang vi får gæster :) Både æblemos og granola kan laves dagen før den skal bruges, så skal triflien bare lægges sammen inden servering.

æble trifli kokosflødeskum


Æbletrifli med kokosvaniljeflødeskum

Opskriften her er til min. 4 personer. Dette afhænger meget af hvilke glas triflien serveres i.

Granola

50g kokosmel
100g ruggryn
75g rosiner
100 g rørsukker
100g pecannødder

Bland alle ingredienserne sammen og rist det på en pande til sukkeret er smeltet. Sørg for at røre jævnligt så det ikke brænder på. Fordel granolaen på et fad og lad den køle helt af.

Æblemos 

En portion æblemos ( af 1kg æbler) med vanilje og rørsukker - opskriften finder du her: æblemos

Kokosflødeskum

400ml kokosfløde
2tsk vaniljesukker
3spsk citronsaft

Anvend kokosfløden køleskabskold, og bland med vaniljesukker og citron inden du pisker skummet.

Læg skiftevis granola og æblemos i et glas, start med granola og slut med æblemos. Top med kokosvaniljeflødeskum og pynt med lidt granola.

Alternativt, server den uden 'flødeskum' eller med soyaflødeskum - læs evt. mit indlæg om mælkefrie alternativer til flødeskum.

æble trifli kokosflødeskum



Ingen kommentarer:

Send en kommentar