torsdag den 24. oktober 2013

'live with passion' i efteråret

I dag er bare en rigtig mig dag. Jeg er så heldig at have fri i dag efter en lang arbejdsdag og natarbejde, ikke have nogen planer overhovedet og så kommer M tidligt hjem fra arbejde.
Jeg har startet dagen med at lave mig en stor kop soya-cappucino i en af vores nye kopper, som vi købte med hjem fra Miami, og sat mig i sofaen med et blad jeg købte i lufthavnen på vej hjem. Kopperne er i forskellig farve og har hver lidt tekst på, som inspiration til livet/hverdagen og alle giver de mig et smil læben - dagens kop blev 'live with passion', hvilket er præcis hvad jeg har tænkt mig at gøre i dag. Ren afslapning, lave lige præcis det jeg har lyst til og bare nyde det. Jeg var så heldig at have en lille 70% mørk chokolade rest liggende, så i dagens anledning kom der også lidt revet chokolade på, mmmm! M og jeg har ellers aftalt at nedsætte sukker og kulhydrat forbruget efter vores ferie, hvor vi begge synes at det blev lidt for usundt - det skal der selvfølgelig også være plads til når man har ferie.. Men vi har hungret og glædet os til de lækre efterårsgrøntsager, og så har M givet mig en udfordring - alle de søde sager jeg går og får lyst til at lave hele tiden, skal jeg lave i en grov/sundere udgave med fuldkorn og mindre sukker - og jeg glæder mig til at tage udfordringen op :)
Men hvad angår chokolade, så prøver jeg ofte at forklare M at chokolade ikke er så usundt, når det er rigtig mørk chokolade, og rent faktisk har mange gavnlige effekter - men han griner bare lidt af mig når jeg siger det :)



soyamælk kaffe


I bladet var der nogle lækre opskrifter til efteråret. Jeg afprøvede forleden denne med butternut squash -så lækkert, og en ret som rigtig giver varmen i det grå vejr, både på grund af smagen, da den er en lille smule spicy og så på grund af farven, som bare er så flot!


efterår gryderet kylling butternut squash græskar mælkefri


Efterårsgryde med kylling og butternut squash


4 pers.

500g kyllingbryst
1/2 tsk salt
1,5 tsk rapsolie
1 lille løg, hakket
2 tsk karry
1/4 tsk cayennepeber
1 tsk kardemomme
1 spsk tomatpuré
1 dåse kokosmælk, light
500 g butternut squash uden skal og kerner
1 dl rosiner
1 æble
1/2 dl græskarkerner

Kylling: skær kyllingbrystene i strimler og krydr dem med salt. Steg dem i en sautépande med 0,5tsk rapsolie til de er gennemstegt. Tag kyllingestrimlerne op og læg dem til side.

Sauce: I samme sautépande opvarmes resten af rapolie og det hakkede løg svitses til det begynder at blive blødt. Tilsæt karry, kardemomme, cayennepeber og tomatpuré og bland det godt sammen. Tilsæt kokosmælken og rør godt.

Butternut squash: skær græskaret i mindre terninger og tilsæt dem i saucen. Lad retten simre i ca. 15min til græskarret er mørt, må stadig gerne have lidt bid.
Tilsæt kyllingen og lad denne varme op igen i saucen.

Fjerne kernehuset fra æblet og skær det i mindre stykker. Tilsæt æble og rosiner til retten.
Bland det hele godt og drys med ristede græskarkerner inden servering.
Server retten alene eller med fuldkornsris til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar