lørdag den 5. oktober 2013

To-i-En uden mælk: Speltpita med squash tzatziki

Fantastisk at starte weekenden med solskin, en god soyalatte fra egen espresso maskine og samtidig i gang med at bage den bedste bananchokoladekage til dagens 'Lyserøde Lørdag' (Støt Brysterne) arrangement, hvor jeg har meldt mig som frivillig i Kræftens bekæmpelse og skal deltage for første gang. Det bliver helt sikkert en rigtig god dag :)

Skal du deltage i Lyserød Lørdag?

Mens jeg venter på kagen, tænkte jeg at I kunne en af mine nye opskrifter eller det vil sige to-i-en..
Selvom der er lidt ventetid når man bager brød selv, med hævning og efterhævning, så er det bare lidt mere lækkert og hævetiden kan man passende bruge på at gøre resten af tilbehøret klar. Så tager det kun ca. 1 times tid at have hjemmebagt pitabrød :)

Billeder og opskrift på dagens 'Lyserød Lørdag' kage, som på ingen måde er lyserød, må vente lidt, men skal nok komme :)


spelt pitabrød

Speltpita

10stk

15g gær
3dL lunkent vand
1tsk salt
1spsk olivenolie
ca. 350g sigtet speltmel
100g fuldkorns speltmel

Opløs gæren i vandet og tilsæt salt og olivenolie. Rør melet i dejen lidt ad gangen til dejen er sammenhængende, men stadig elastisk.
Del dejen i 10 stykker om form dem til boller. Placer bollerne på en bageplade - 4-6stk per plade og lad dem hæve tildækket et lunt sted i 45min.
Rul hver bolle ud til et fladt brød, ca. 0,5cm i højden og 15cm i diameter. Tænd ovnen på 250grader.
Lad brødene efterhæve mens ovnen bliver varm eller 10-15min.
Bag pitabrødene midt i ovnen i 6-8min.

Server med det samme, mens pitabrødene er lune.
Pitabrødene kan fryses - så er de hurtigt klar til en aften med lidt mindre tid - men er, som al anden hjemmebag, bedst nybagte :)


Squash tzatziki

300g squash - svarer ca. til 1 hel squash
4dL soyayoghurt naturel
3 fed hvidløg
1spsk olivenolie
salt og peber

Riv squashen på den grove side af et rivejern og pres så meget af saften ud som muligt - gøres nemt ved håndkræft. Bland squash, soyayoghurt, olivenolie og presset hvidløg i en skål. Smag til med salt og peber.
Tzatziki'en er både god som dip og dressing.

tzatziki squash


Server pitabrød med det fyld du har lyst til - kylling/tun og babyspinatblade eller en vegetarisk udgave med en masse lækre grøntsager :)

Til to personer brugte jeg 2 kyllingbryst og 1/2 pakke bacon.
Steg bacon sprød og bræk den i mindre stykker. Steg kylling på en pande i lidt olivenolie, krydret med salt og peber.

spelt pitabrød tzatziki squash


Ingen kommentarer:

Send en kommentar