torsdag den 10. oktober 2013

Hjemmelavet mælkefri grøn pesto.. og noget med fisk, pasta og tomater

Pesto er en ting som det mange gange har ærgret mig at jeg ikke kunne købe færdiglavet eller spise på restaurant, da nærmest alle produkter indeholde ost. Det er godt nok en langtidslagret ost, som mange laktoseintolerante godt kan tåle, pga. det meget lave indhold af laktose som er tilbage efter lagringen.
Så jeg har selv lavet en grøn pesto og det er faktisk ret simpelt at lave en pesto, som er uden ost og det smager bare ti gange bedre, når man selv har stået der og brugt tid på at hakke alle ingredienserne fint og kombineret ingredienserne som man helst selv vil have dem.
Er du ikke til at stå i køkkenet og lave det hele fra bunden kan jeg anbefale at købe Urtekram's pesto - de har lavet både en grøn og rød pesto uden ost, som smager rigtig godt!
Her har du min opskrift på grøn pesto, sådan som jeg synes den er bedst :)

mælkefri grøn pesto

Pesto

Giver 1 lille glas pesto

3 store håndfulde frisk basilikum blade
1 fed hvidløg
1 lille håndfuld pinjekerner
4-5 spsk olivenolie
1 spsk solsikkeolie
skvat citronsaft

Skyl og tør basilikummen. Fin et et skærebræt og en god skarp kniv og begynd at hak basilikum og hvidløg. Pinjekernerne varmes lidt på en tør pande- de skal ikke tage farve. Når basilikum og hvidløg er relativt fint hakket, tilsættes pinjekernerne - hak videre. Når det hele er så fint hakket at det kan samles i en klump, er du færdig med at hakke - det tager ca. 15-20min at hakke alle ingredienserne.
Put blanding i en lille skål og hæld olivenolie, solsikkeolie og citron over, så det dækker pestoblandingen. Lad pestoen stå køligt til den skal bruges.
Bland den nu sammen og tilsæt en lille smule salt- Så er den klar til brug.

Basilikum og hvidløg hakkes


Færdig hakket pestoblanding - jeg kan godt lide at der stadig er lidt at 'bide' i



Jeg brugte i går pestoen til en pasta med pesto, serveret med regnbueørred og hjemmetørrede semi-dried tomater.


grøn pesto

Regnbueørredfilet med pesto pasta og semi-dried tomater

Til 2 personer skal du bruge

Semi-dried tomater

ca. 200g cherry tomater - jeg brugte cherry-størrelse blommetomater
olivenolie
salt
tørret oregano

Fisk

2 regnbueørredfileter med skind
lidt olivenolie
salt og peber

Pasta

ca. 250g tørrede fuldkornsmuslingepasta
1 portion pesto - som beskrevet ovenfor

De semi-dried tomater er nemme at lave, men det tager lidt tid, så dem skal du starte med.
Skær cherrytomater (antallet alt efter hvor mange du vil lave, de kan jo sagtens gemmes til dage efter) i kvarter, med lidt olivenolie, salt og oregano på. Indstil ovnen på varmluft 75 grader og tør tomaterne til du synes de har den rigtige konsistens - tager 1-2 timer at få dem semi-dried.

Læg ørredfileterne i en sautérpande med skind siden nedad og steg dem i lidt olivenolie under låg i 15-20min, til fisken er gennemstegt. Fileterne skal ikke vendes. Krydr med salt og peber.

Kog imellemtiden pasten efter anvisningen på pakken. Når pastaen er aldente hældes vandet fra og den varme pasta blandes med pesto og semi-dried tomater.

Server det hele med det samme, med lidt rucola - Velbekomme :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar