onsdag den 2. oktober 2013

Blomkålssuppe uden mælk, men med kylling og bacon..

Da jeg første gang introducerede kæresten for min plan om at lave blomkålssuppe, var det ikke ligefrem entusiasmen, der lyste ud af ham.. Han er generelt meget åben overfor min madlavning, selvom det ofte, som han udtrykker det, er 'meget kvindeagtigt'! Men den her krævede lidt mere overtalelse, så et kompromis blev at der måtte suppleres med lidt kød. Da bacon så kom ind i billedet, blev det pludselig en helt anden snak og nu modtaget med klapsalver ;)

Her i den koldere tid, synes jeg det er så lækkert med suppe, som faktisk ikke tager så lang tid at lave, som jeg ellers før i tiden gik og troede. Blomkål i suppe er en lidt anderledes og nemmere måde at få brugt den gode danske grøntsag, som jeg ellers hurtigt synes kan gå hen og blive lidt kedelig. Opskriften er fra Aarstiderne hvor jeg har ændret lidt på mængderne og væskerne, og tilføjet kylling og bacon.
Server suppen med lidt brød til at dyppe i eller som her med kylling og sprød bacon - super lækkert og mere 'mande' venligt ;)


blomkålssuppe


Blomkålssuppe med kylling og bacon

2-4 pers - alt efter tilbehøret

1 løg
lidt olivenolie
1 bagekartoffel
1 spsk citronsaft
550 g blomkål
evt. lidt frisk timian
1/2 L grøntsagboullion
2,5-3 dL havredrik

1 pakke bacon
1 kyllingbryst per 2 personer
hønseboullion

Hak løget og sauter i olivenolie i en gryde. Skrald og skær i mellemtiden kartoflen og blomkål  i grove stykker. Når løget er mør tilsættes kartoffel, blomkål, frisk timian, citronsaft, vand og grøntsagsboullion. Lad det hele simre i 30 min til kartofler og blomkål er mør. Blend herefter suppen med en stavblender direkte i gryden til den er ensartet og uden klumper. Kog suppen op igen, tilsæt havredrik og smag til med salt og peber.
Kog kyllingkødet i vand tilsat boullion til det er gennemstegt - tager gerne 15-20min - og riv kødet fra hinanden med to gafler. Kødet er endnu bedre og med markant mere smag, hvis du har en hel kogt kylling og flår kødet af denne, men det tager meget længere tid.
Steg baconen sprød på en pande og knæk den i rustikke stykker.
Server straks mens suppen er varm, toppet med kylling og bacon.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar