fredag den 11. oktober 2013

Ferie og müslibar med nødder, æble og chokolade - mælkefri

Det meste af dagen i dag har stået på udvælgelse af tøj og at pakke, til vi tager på ferie i nat. Om mindre end 12 timer sidder vi i flyveren mod 30 graders varme, nye oplevelser og ren 'os' tid i Miami!
Vi elsker at rejse og glæder os enormt til at komme afsted. Jeg er dog altid noget skeptisk overfor maden, når vi er ude i den store verden. Mange gange handler det mest om at det kan være svært at gøre sig forståelig og forklare, at man egentlig bare vil vide om maden er fri for mælkeprodukter... men det lykkes jo som regel.
Denne gang er det så noget bedre når vi rejser til et engelsk sproget land, så jeg er optimistisk og glæder mig til nye kulinariske oplevelser og mon ikke noget af det kommer på bloggen når vi kommer hjem? ;)

Når vi rejser har jeg altid en lille madpakke med, særligt når det gælder flyveture, så jeg er sikker på at jeg kan få et eller andet at spise undervejs. I dag har jeg derfor bagt müslibarer og bare fordi det er ferie, så er der også kommet chokolade på nogen af dem - man skal vel have lov at blive lidt forkælet når nu man er på ferie, ik? :)

Jeg har haft lidt kig på den 'klistrede' del af Frk. Andersens müslibarer fra bloggen God mad og søde sager, hvor de er lavet med peanutbutter - jeg elsker peanutbutter! Lækkert, frækt og så fantastisk anderledes! Ved at bruge peanutbutter kommer man også nemt udenom smør, som mange gange bruges til at binde ingredienserne sammen i en müslibar.
Jeg har brugt Frk. Andersens version som inspiration til at binde ingredienserne sammen og lavet et mix af nødder, havregryn og tørrede æblestykker... og så lige lidt chokolade :)

müslibar chokolade nødder

Müslibar

20-30stk

200g havregryn
50g mandler
50g solsikkekerne
50g hasselnødder
50g pecannødder
50g tørrede æbletern fra Urtekram

150g peanutbutter - creamy og uden mælk
150g flydende honning

1,5dl kogende vand

evt. mørk mælkefri chokolade

Hak nødderne groft og bland dem med de øvrige tørre ingredienser en skål.
Varm peanutbutter og honning i en gryde, til det blive flydende og tilsæt herefter vandet - rør godt til blandingen er glat og ensartet. Sørg for at røre hele tiden, så det ikke brænder på. Hæld den varme blanding i skålen og mix alle ingredienserne godt. 
Fordel blandingen på en bageplade med bagepapir - saml det i en firkant, hvor højden er cirka 1,5cm over det hele. 


Sæt bagepladen i midten af en forvarmet ovn ved 175 grader i ca. 30min.
Lad det hele køle af og skær herefter massen ud i 2x5cm stykker.  

Skal müslibarerne være ekstra hyggelige, så smelt en mælkefri mørk chokolade over vandbad og dyb müslibarerne heri, så bunden og halvvejs op af siderne er dækket af chokolade - så lækkert og lige prikken over i'et ;)

müslibar chokolade nødder

Nu vil jeg og dermed også bloggen tage på ferie! Hav en god efterårsferie - vi ses om en uge :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar