tirsdag den 12. november 2013

Græskarmuffins med ingefær - uden mælk

Jeg er vild med efterårets farver, både ude og indendøre, og har brugt meget tid på lange gåture, så jeg kunne få det hele med inden bladene for alvor begynder at falde af træerne.
I oktober måned var jeg kaninpasser for min kusine. Den kære lille kanin, skulle luftes lidt i lejligheden hver dag og i mellemtiden havde jeg god tid til at kigge alle hendes kogebøger igennem - en af dem måtte også lige med i tasken da jeg smuttede hjem. Jeg fandt nemlig en opskrift på muffins med græskar, som jeg ikke kunne stå for. Græskar er en af efterårets grøntsager, som er fast beboer i mit køkken i efterårsmånederne. Jeg prøver nye ting af hele tiden og alt får en fantastisk farve og smag, når græskarret er med.
Jeg har aldrig lavet græskarmuffins før, men det er bestemt ikke sidste gang. Muffinsne er kager og så alligevel lidt mere 'madagtige', fordi de ikke er så søde, som man ellers forventer af en muffin.
Opskriften på disse muffins er med inspiration fra kogebogen '500 muffins & cupcakes', hvor jeg valgt at lave dem med speltmel og soyamælk, så de blev mælkefri.

græskar pumpkin mælkerfri ginger ingefær muffins kage

græskar pumpkin ingefær ginger mælkerfri muffin cake

Græskarmuffins med ingefær

12 muffins

300g sigtet speltmel
45g rørsukker
1 spsk bagepulver
1/2 tsk stødt muskatnød
1/2 tsk stødt ingefær
1 knsp salt
1 æg
1,5 dl græskarpuré - lav den selv fra kogt hokaido eller køb den på dåse
3/4 dl soyamælk
1/2 dl solsikkeolie
3 spsk hakket syltet/kandiseret ingefær
græskarkerner til pynt

Varm ovnen til 175 grader.
Bland alle de tørre ingredienser i en skål. Pisk æg, græskarpuré, soyamælk og olie sammen til det er godt blandet. Tilsæt melblandingen og rør rundt. Tilsæt nu den hakkede ingefær.
Fordel dejen i 12 muffinsforme og drys med græskarkerner.

Bag kagerne i ovnen i 20min og lad dem køle lidt inden servering, men server dem gerne mens de stadig er lidt lune. Alternativt kan de varmes lidt inden servering. Som meget andet brød og kager er det altså bare himmelsk når det lige kommer ud af ovnen.

Hvis du ikke kan nå at spise dem alle inden de bliver tørre og kedelige, så frys dem ned. Her kan de holde sig i op til 3 måneder.

mælkerfri græskar pumpkin muffins ingefær kage

mælkefri muffins kage græskar pumpkin ingefær



Ingen kommentarer:

Send en kommentar