lørdag den 23. november 2013

Morgengrød med toppings

Der har været lidt stille her på bloggen den sidste uges tid, fordi denne uge har været noget fyldt med diverse projekter, arbejde, julebagning - nogle opskrifter som kommer i december - og tid med M og gode venner :) Men jeg kommer stærkt igen og har mange ting, som jeg glæder mig til at dele med jer :)

Det sidste lange stykke tid har jeg været igang med dette indlæg. Det var ikke lige noget som blev klar på en omgang morgenmad.
Som tidligere nævnt her på bloggen, synes jeg at morgenmad et af de vigtigste og bedste måltider på hele dagen, og et måltid som jeg elsker at have god tid til og varierer hver eneste dag.
Her om vinteren er varm grød med toppings noget af det bedste jeg ved om morgenen (og som mellemmåltid om eftermiddagen) - i år har boghvedegrød virkelig vundet indpas hos mig, men også havregrød, hirsegrød (som ligesom boghvedegryn, også er glutenfri) og grød af rug- og havregryn kommer på menuen en gang imellem.

Jeg faldt over denne side, bobsredmill, for et par måneder siden og synes det er en super sjov ide, så jeg gik i gang med min egen version, dog uden ugeplan, men prøv at se skemaet - der er mange ideer at hente, men man kan jo heldigvis mix'e og match'e som man vil :)


Grundopskrift på grød

Brug den form for gryn og mælkefrie drik, du har lyst til. Brug 1 del gryn og 2 dele mælkefri drik og 1 del vand, til 1 person.

Til morgenmad bruger jeg eksempelvis:
1dl boghvedeflager
2dl mandelmælk
1dl vand
lidt salt

Alle ingredienserne blandes sammen i en gryde og tilberedes ved svag varme under omrørering. Smag til med salt.

Grøden bliver bedst hvis den laves i en gryde ved svag varme, men har du ikke så meget tid, så tager det kun et par minutter i microovnen ved fuld effekt.

Herefter kommer toppings og der er det kun fantasien der sætter grænser. Her er nogle af mine favoritter til lidt inspiration :)


Æble, hasselnødder og honning

1/2 æble i tern
lille håndfuld hakkede hasselnødder
flydende honning

grød mælkefri æble hasselnødder honning


Blomme, pecannødder og honning

1 blomme i både
5 hakkede pecannødder
flydende honning

grød mælkefri blomme pecannød honning


Banan, chokolade og mynte

1/4 banan i kvarter
en lille smule mørk mælkefri chokolade
frisk mynte

grød mælkefri banan chokolade mynte


Brombær, kiwi, frisk mynte og citron

5 brombær i halve
1/2 kiwi i tern
lidt frisk mynte
lidt fintrevet skal af en økologisk citron

grød mælkefri brombær kiwi mynte citron


Jordbær, banan, mandler og honning

5 jordbær i tern
1/2 banan i skiver
5 hakkede mandler
flydende honning efter smag

grød mælkefri banan jordbær honning mandler

Ingen kommentarer:

Send en kommentar