fredag den 1. november 2013

Den bedste kartoffelsuppe med brødcroutoner og porre - mælkefri

Det var i sin tid min mor der lærte mig at lave kartoffelsuppe og det er nok den suppe, som jeg laver oftest her i de kolde måneder, hvor suppe ofte er på menuen.
Min mors version af kartoffelsuppe er den jeg husker tilbage på og har gode minder omkring, men alligevel har jeg lavet min egen version. Mors er mors og min er min - og det er skønt at komme hjem og få mors.
Hver gang jeg har lavet den, har jeg justeret lidt på mængderne, prøvet en ny boullion, med og uden soyafløde, osv for at få den perfekte opskrift. Dette er, efter min mening, opskriften på den bedste kartoffelsuppe!

Suppen er i øvrigt også super lækker med sprød bacon på toppen ;)


kartoffel mælkefri suppe croutoner

Kartoffelsuppe

4 portioner

1kg kartofler
2 gulerødder
1 porre
1liter vand
1 spsk Herbamare urteboullion med top (kan bl.a. købes i Føtex)
1dl soyafløde 17%
salt og peber

Skrald kartofler og gulerødder, og skær dem i mindre stykker. Rens porren og skær stykker af et par cm af den hvide og helt lysegrønne del af porren. Gem resten til pynt.
Kom alle grøntsagerne i en gryde, tilsæt vandet og sæt gryden på blusset. Når vandet koger tilsættes urteboullion. Lad det hele koge under låg til grønsagerne er møre.
Tag gryden af blusset og blend suppen med en stavblender direkte i gryden, til den er jævn og der ikke længere er klumper.
Sæt gryden tilbage på blusset, men skru lidt ned for varmen. Tilsæt soyafløde under omrøring og smag til med salt og peber.

Server med brødcroutoner og tynde skiver/strimler porre (den tilbageværende grønne del).


kartoffel suppe mælkefri coutoner



Brødcroutonerne kan købes, men er simpelt at lave selv og så kan man også selv bestemme smagen.

Brødcroutoner

2 store håndfuld daggammelt brød skåret i små tern - jeg brugte resterne af et fynsk grovbrød jeg havde bagt dagen forinde
3 spsk olivenolie
1-1,5 tsk knust flagesalt
evt. krydderier - jeg brugte Santa Maria Örtagårds krydderurte mix

Bland alle ingredienserne godt sammen og fordel brødternene på en bageplade med bagepapir.
Bag dem i ovnen ved 175 grader i 15-20 min. Hold øje og smag evt. på dem undervejs, så de blive sprøde som du gerne vil have dem og ikke bliver brændte.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar