mandag den 18. november 2013

Weekendens mælkefri: Majsbrød

Det har været en hektisk (men stadig god) weekend, uden ret meget tid til afslapning, lige bortset fra lørdag aften, hvor jeg havde en skøn aften sammen med både nye og kendte mennesker. Jeg syntes det er så fedt at komme ud og møde nye mennesker - få nogle kontakter, nye venner og bare opleve noget nyt og spændende :)
Selvom der ikke var meget tid til hygge hjemme med M, så var der tid til en 'weekendens mælkefri', som kommer her på en sen mandag aften.
Denne gang ikke en så sød version af slagsen, men dog stadig hyggemad. Da jeg er ret stor fan af hjemmebagt brød, blev jeg for længe siden nødt til at kaste mig ud i majsbrød. Jeg startede med en opskrift fra Lone Kjærs bog 'Politikkens bog om brød', og blev ret bidt af det. Jeg har nu bagt majsbrød flere gange og nu lavet min egen version, som er den måde jeg bedst kan lide det.
Majsbrød er helt anderledes end almindeligt brød - det er halvt kage agtigt, halvt madbrød og med en så anderledes smag, som jeg ikke har smagt i noget andet. Jeg kan kun anbefale at prøve det :) og så kan det jo bruges til meget - som hyggemad med lidt AMA plante på (kender du ikke AMA plante, så læs evt. mere her), lunet som kage eller som tilbehør til mexikansk mad.


majsbrød mælkefri cornbread corn majs

Majsbrød

220g fuldkornsmajsmel
90g hvedemel
2 spsk sukker
1 tsk salt
3 tsk bagepulver
1 dl rapsolie
2 æg
3dl soyayoghurt naturel

Bland alle de tørre ingredienser sammen i en skål og alle de våde ingredienser i en anden. Rør de våde ingredienser i de tørre, og bland godt, så der ikke er klumper i dejen.
Hæld dejen i en springform foret med bagepapir og bag majsbrødet i en forvarmet ovn ved 225 grader i 25min. Lad brødet afkøle på en rist.

majsbrød mælkefri cornbread


Ingen kommentarer:

Send en kommentar