onsdag den 13. november 2013

Boller i karry - en efterårs klassiker

I går aftes var jeg ude at spise med en af de dejligste tøser jeg kender og havde en skøn aften! Vi spiste på LêLê på vesterbro, en restaurant jeg ikke tidligere har været på, men længe har ønsket mig at prøve, og det er bestemt ikke sidste gang. Maden er helt fantastisk! Og så er en bonus ved det asiatiske køkken, at de nærmest ikke bruge mælkeprodukter, så det er nemt for en laktoseintolerant/mælkeallergiker at spise her. Et sted jeg varmt kan anbefale hvis du skal ud at spise i København.

Men til en helt anden og meget dansk ting. Jeg ved ikke hvad det er med boller i karry, men det er en af mine absolutte efterår/vinter livretter. Varmt, mættende, lidt stærkt, hyggeligt og så super flot i farverne!
Opskriften her er fra et af mine utallige udklip fra magasiner, som er samlet i en mappe - alle enten favoritter eller på to-do-listen.
Jeg har ændret minimalt i opskriften, for at kødbollerne blev uden mælk, så er jeg fan af ruggryn, så har skiftet havregrynene ud med ruggryn. Jeg er særligt vild med denne version, fordi den ikke er så tung, som jeg ellers synes jeg har oplevet, når jeg har fået boller eller kylling i karry.

Velbekomme :)

boller karry æbler

boller karry mælkefri æbler



Boller i karry

4 pers.

Kødboller
400g hakket kalv og flæsk, max. 10%
1 tsk salt
1 æg
1 dl ruggryn - her kan du bruge havregryn i stedet
1 dl soyamælk
Friskkværnet sort peber

Karrysauce
2 løg
2 æbler
2 gulerødder
Rapsolie til stegning
2-4 tsk karry
1 spsk hvedemel
Salt og friskkværnet peber

Tilbehør
Ris
Rosiner
2 æbler skåret i tern
frisk koriander

Kødbollerne laves først. Rør farsen sammen af alle ingredienserne. Bring minimum 1 liter vand i kog og form farsen til små boller. Jeg bruger en teske. Læg bollerne i vandet og kog dem i 10 min. Tag dem op på en tallerken og gem kogevandet.
Pil løgene og hak dem. Skræl gulerødder og æbler og skær dem i tern. Svits løg, gulerødder og æbler  i rapsolien i en gryde. Tilsæt karry og hvedemel og lad det svitse med et øjeblik. Tilsæt 7dl af kogevandet fra kødbollerne og lad saucen koge i ca. 15 min under låg.
Blend saucen i gryden til den er jævn. Kom kødbollerne i gryden og lad dem koge med i 5 min. Smag det hele til med salt, peber og evt. karry.
Server med ris, rosiner, æbler skåret i stykker og drys med frisk koriander.

boller karry mælkefri æbler

Ingen kommentarer:

Send en kommentar