tirsdag den 17. september 2013

Mælkefri snegle med solbær og perlesukker

Med inspiration fra 'Politikkens bog om Brød', har jeg bagt disse skønne snegle med solbærsyltetøj (en god venindes hjemmelavede, mums!) og perlesukker - jeg har byttet mælk ud med havremælk, smør med min yndlings plantemargarine og græsk yoghurt med vanilje soyayoghurt.
Spis dem til eftermiddagskaffen eller læg dem i madpakken som hygge til ungernes skovtur :)



Snegle med solbær og perlesukker

ca. 16 stk

1,5dl havremælk
25g god plantemargarine - tjek at den er uden mælkebestanddele
1dl vanilje soyayoghurt
50g gær
1 spsk sukker
1 tsk salt
1 stort æg
500g hvedemel
solbærsyltetøj
perlesukker til pynt

Varm havremælken i en gryde og smelt plantemargarinen heri. Lad blandingen afkøle til fingervarmt. Hæld youghurten i en skål og opløs gæren heri. Tilsæt sukker, salt, æg og mælkeblandingen. Ælt hvedemel i dejen lidt ad gangen, til denne er glat og smidig. Stil dejen til hævning et lunt sted i 1 time.

Ælt dejen igennem på et meldrysset bord og rul den ud i et kvadrat på ca. 40x30cm. Smør et tyndt lag af syltetøj på dejen og rul den sammen som en roulade og skær den i 1,5-2cm tykke skiver. Læg sneglene på en bageplade med bagepapir, put snipperne af dejen på undersiden af sneglen og lad dem hæve i 30 min. Drys med perlesukker og bag herefter sneglene ved 175 grader i 15-20 min.

snegl

Ingen kommentarer:

Send en kommentar