onsdag den 25. september 2013

En dansk klassiker - soyakoldskål med hjemmebagte kammerjunker og blåbær - mælkefri

Selvom sommeren er ved at være slut, så synes jeg stadig man kan spise koldskål. Koldskål kan efter min mening spise døgnet rundt - jeg fik det som barn til morgenmad, mens min kæreste altid har fået det som dessert, hvorfor denne opskrift har fået indtil flere etiketter.
Naturli' har lavet en økologisk koldskål på soyamælk med citron og vanilje, som jeg synes er rigtig god og spiser i stedet for at lave koldskål fra bunden. Til gengæld synes jeg bedst om hjemmebagte kammerjunker. Her får du min opskrift på kammerjunker med vanilje og citronskal.


soyakoldskål kammerjunker

kammerjunker



Kammerjunker med vanilje og citronskal

giver mellem 90 og 120 kammerjunker alt efter størrelsen

250g hvedemel
2 tsk bagepulver
1 spsk vaniljesukker
125g plantemargarine - tjek at den er uden mælkebestanddele
75g sukker
revet skal af 1/4-1/2 økologisk citron
1 stort æg

Bland hvedemel, bagepulver og vaniljesukker i en skål. Smuldre plantermargarinen i og ælt det sammen med fingrene, til det er løst som rasp. Rør sukker og revet citron skal i dejen. Tilsæt ægget og saml dejen. Rul herefter dejen til stænger, som skæres i mange små stykker. Hvert lille stykke rulles sammen til en kugle, lægges på en bageplade med bagepapir og trykkes flad. Her får du en ide om hvor store kammerjunkerne bliver og kan justere størrelsen på kuglerne.


Kammerjunkerne bages i en forvarmet ovn ved 200grader i midten af ovnen til de er gyldent brune - tager ca. 10 min.



2 kommentarer:

  1. Det ser super lækkert ud, flotte billeder og farver. Det skal helt sikkert prøves :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marianne :) Du må endelig skrive hvad du synes om dem, hvis du kaster dig ud i det.
      Som en lille bonus info, kan jeg sige at de også er ret gode i soyayoghurt ;)

      Slet