mandag den 16. september 2013

To mælkefri retter på balinesisk

Når jeg en gang i mellem ser et fly på himlen kan jeg ikke lade være med at drømme mig væk til varme himmelstrøg og mindes fantastiske rejser. Forrige sommer var manden og jeg på Bali, og var her en dag på cooking school, hvilket var en fantastisk oplevelse og særligt med mit lille 'hjemme' kokke hjerte var jeg i himlen i de timer vi havde med et ægtepar, som dårligt forstod hvad vi sagde på engelsk, men som gjorde alt for at vi skulle have en god oplevelse, blive inspireret og lære at lave deres mad - balinese style. Jeg legede kok og manden fotograf. Og så gæstfrie og søde som det balinesiske folk er, gav de os telefonnummeret til det hotel vi boede på, så vi kunne ringe til kokken når vi kom hjem, hvis der var noget vi ikke forstod eller hvis vi ikke kunne finde ud af det - sødt, ik?

Her får du et par opskrifter på lækre små balinesiske retter - som selvfølgelig er mælkefrie - skriv endelig en kommentar hvis du kaster dig ud i projektet, jeg vil meget gerne høre hvad du synes om det :)



Bergedel Jagung - corn fritter




2 portioner

2 kopper majs
1 kop kokosnødde olie
2 små æg
3 fed hvidløg
1/2 tsk muskatnød
1/2 frisk rød chili
1/2 tsk rejepasta (kan købes hos asiatiske købmænd)
salt og peber

Majsene hakkes. Hvidløg, muskatnød, chili og rejepasta mixes i en morter til en pasta, som blandes med  de hakkede majs og æg.
'Dejen' samles til små fritter med en spiseske og friture steges i kokosnøddeolien til de er gyldent brune.

Bergedel Jagung anvendes på Bali som en forret, men kan også serveres med ris, og gøre det ud for et større måltid.



Sate Lilit Ikan - grillet hakket tun med balinesisk spicy sauce og frisk revet kokos





10 stk

250g finthakket frisk tun
1 spsk palme sukker (kan købes hos asiatiske købmænd)
10 stk bambuspinde eller citrongræs sticks (dem som er anvendt på billedet)
2 spsk kokosmel
limesaft

Spice pasta:
1 frisk rød chili
3 skalotteløg
3 fed hvidløg
knivspids muskatnød
1 cm gurkemeje rod (evt. kan stødt gurkemeje anvendes)
1 cm frisk ingefær
knivspids rejepasta
salt og peber
(samt 1cm 'white urmeric' rod, som det ikke er lykkedes mig at finde at hvad er eller overhovedet få det i Danmark - hvis du ved hvad det er, må du meget gerne skrive det i en kommentar - det vil jeg blive glad for)


Ingredienserne til spice pastaen mixes til en fin pasta i en morter. tilsæt palme sukkeret. Herefter tilsættes den finthakkede tun og kokosmel, samt lidt limesaft - mix grundigt.
Form dejen til 'sate' omkring sticks'ene og grill dem ved høj varme til de er gyldent brune.

Sate sticks kan også laves med kylling eller svinekød og serveres med peanutbuttersauce - smager himmelsk. Sate sticks spiser man på Bali ved ceremonier såsom brylluper.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar