lørdag den 1. marts 2014

Fødselsdag og farfars lagkage

Jeg havde fødselsdag forleden dag, ikke fordi det er en dag som på den måde betyder så meget mere, som den gjorde da man var barn, men ikke desto mindre, så er det stadig en dag hvor der for mit vedkommende skal hygges og så skal der også allerhelst være lagkage :) Til M's fødselsdag og i øvrigt generelt i hans familien, er der altid brunsviger til, mens der i min familien, som oftest er lagkage.
Da jeg var så heldig at have fri på min fødselsdag, blev hele dagen brugt i køkkenet - præcis sådan som jeg helst ville have det - hyggeligt, mel alle steder og alt lavet fra bunden. Det resulterede i en lækker lagkage, med hjemmebagte fuldkornslagkagebunde og hjemmelavet kagecreme (med inspiation fra denne opskrift), i en lagkage lagt sammen med hindbær og chokoladeglasur på toppen, som den blev til min farfars 80 års fødselsdag.


lagkage uden mælk laktosefri fuldkorn hindbær kagecreme


Det er efterhånden nogle år siden, men den lagkage glemmer jeg aldrig! Den var enorm fordi der skulle være plads til 80 lys, og vi (alle hans børnebørn) var med til at puste lysene ud. Min farfar er her desværre ikke længere, men for mig er det lagkagen over alle lagkager, og den jeg altid laver til min egen fødselsdag, og så er han også lidt med på en måde.
Oprindeligt er lagkagen bagt af alm. lagkagebunde, kagecreme blandet med flødeskum og hindbær, og med flødeskum på siderne, men denne er min mere rustikke og selvfølgelig mælkefrie version, pyntet med frysetørret hindbær.


lagkage uden mælk laktosefri hjemmelavet

Farfars lagkage 

1 lagkage

Fuldkornslagkagebunde
3 stk

3æg
150g rørsukker
125g fuldkornsspeltmel
25g grahamsmel
1,5 tsk bagepulver

Æg og rørsukker piskes til en luftig masse. Bagepulver, og mel sigtes til en start i æggemassen, for at undgå klumper, og vendes forsigtigt i denne. Der vil være nogle skaldele af melen tilbage i sigten, som nu blandes i dejen.

Smør eller for en springform med bagepapir og hæld 1/3 del af dejen i formen. Glat dejen ud, så den har en jævn overflade.
Bag hver enkelt bund i en forvarmet ovn ved 240 grader i ca. 5 min. Den skal tage en lille smule farve. Lad hver bund køle af i formen i et par minutter, inden den tages op.
Bundene kan sagtens bages dagen inden de skal bruges, men skal så pakkes ind, så de ikke bliver tørre.

lagkagebund fuldkorn uden mælk laktosefri hjemmelavet



Kagecreme
6 æggeblommer
150g rørsukker
3dl mandelmælk
2dl havremælk
1/2 stang vanilje
40g majsstivelse

Flæk vaniljestangen og skrap kornene ud. Bland kornene og vaniljestangen i mandel og havremælk, og kog det op under omrøring.
Pisk æggeblommer og rørsukker kraftigt i en skål, til det bliver hvidt. Vend majsstivelse i blandingen. Tilsæt den kogende mælk under piskning og hæld det hele tilbage i gryden.
Kog det i ca. 1 min under konstant omrøring til cremen begynder at blive tyk - pas på at den ikke brænder på. Hæld cremen gennem en sigte ned i en skål og dæk den med husholdningsfilm og sæt skålen på køl til cremen skal bruges.


lagekage kagecreme uden mælk laktosefri hjemmelavet


Til Farfars lagkage er det nu at den kolde creme blandes med 250-300g hindbær (svarende til en pose på frost) og lagkage lægges sammen, med henholdsvis lagkagebund og kagecreme med hindbær. Toppen pyntes med chokoladeglasur, lavet på kakaopulver, flormelis og vand - Et voila!


lagkage uden mælk hindbær kagecreme

Ingen kommentarer:

Send en kommentar