søndag den 2. marts 2014

Lækre mælkefrie fastelavnsboller med fyld

          Fastelavn er mit navn
          boller vil jeg haaaave!
          Hvis jeg ingen boller får
          så laver jeg ballade!

Der skal selvfølgelig fastelavnsboller til på fastelavnsdag og det er en af de ting, som efter min mening skal være hjemmebagt - og særligt hvis man vil have dem uden mælk.
Jeg har tænkt meget på hvilken type fastelavnsboller jeg skulle lave i år. Den gammeldags fastelavnsbolle med gærdej, creme i midten og glasur på toppen, er så hyggelig og lækker og virkelig noget der bringer mindre frem, men særligt husker jeg også de enormt lækre fastelavnsboller, som min mor købte med hjem fra bageren, så dem blev det til. Det er en fastelavnsbolle, som er en vandbakkelse med creme, bærkompot og flødeskum. Mums!
Jeg fandt en opskrift på vandbakkelser på MagasinetMad's hjemmeside og har ændret lidt på den, så det blev min egen mælkefrie version.


fastelavnsbolle uden mælk vandbakkelse laktosefri vaniljecreme

fastelavnsbolle uden mælk vandbakkelse laktosefri vaniljecreme flødeskum

Fastelavnsboller

6 stk, store

3 dl vand
75 g AMA plante
1 tsk rørsukker
1 knivspids salt
75 g hvedemel
3 små æg

Tænd ovnen på 200grader - ikke varmluft!
Kog vand og AMA plante op. Bland sukker, salt og mel sammen i en skål. Når vand/smørblandingen koger tilsættes melblandingen under konstant omrøring. Rør i dejen i 2-3minutter ved høj varme. LAd dejen køle lidt af i gryden.
Pisk æggene sammen og pisk dem i dejen lidt af gangen. Sørg for at ægget er pisket helt sammen med dejen, inden yderligere æg tilsættes. Dejen skal være helt glat og blød.
På en bageplade med bagepapir afsættes 6 boller af dej ved hjælp af et par skeer - sørg for at der er god afstand imellem.
Bag bollerne i midten af ovnen i 30 min. Ovnen må ikke åbnes undervejs. Når de 30 minutter er gået kan en vandbakkelse forsigtigt tages ud. Sæt den på en rist og se om den falder sammen. Gør den det, sættes den tilbage i ovnen og vandbakkelserne bages i yderligere 5 minutter.
Når vandbakkelserne er færdige køles de helt af på en rist.

Fyld
Du kan enten lave en vaniljecreme og en bærkompot selv, eller bruge en mælkefri kagecremesblanding pisket sammen med havremælk (det kan du læse mere om under 'Tips&info' i dette indlæg). Og så evt. toppe det med en mælkefri kokosflødeskum eller soyaflødeskum, som du bedst kan lide det.
Jeg fyldte vandbakkelserne med følgende:

Vaniljecreme
3dl havremælk
1 vaniljestang
3 æg
4 spsk rørsukker
3 spsk hvedemel

Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Kog havremælken op sammen med vaniljestang og korn.
Pisk æg og rørsukker sammen i en skål og tilsæt hvedemelet. Hæld den kogende havremælk i skålen med æggemassen under omrøring. Hæld det hele tilbage i gryde og kog det under konstant omrøring, til creme har den konsistens du ønsker - pas på at den ikke brænder på. Tag vaniljestangen op og lad creme køle af i gryden. Rør i den af og til.

Bærkompot
250g optøede frosne hindbær
80g rørsukker

Kog bærrene hurtigt op sammen med sukkeret. Lad det køle af.

Kokosflødeskum
1 dåse køleskabskold kokosmælk med høj fedt procent
1 tsk vaniljesukker
1 tsk citronsaft

Pisk den faste del af kokosmælken sammen med vaniljesukker og citronsaft.
Et alternativ til kokosflødeskum kan du finde under dette indlæg om flødeskum uden mælk

Skær toppen af vandbakkelserne og fyld dem med vaniljecreme, bærkompot og evt. mælkefri flødeskum blandet med lidt af vaniljecremen. Læg låget tilbage på vandbakkelsen og sigt flormelis over.


fastelavnsbolle fyld uden mælk vandbakkelse laktosefri vaniljecreme flødeskum



Ingen kommentarer:

Send en kommentar