onsdag den 15. januar 2014

En anderledes og lettere waldorfsalat uden mælkeprodukter

Der sker virkelig mange ting for os her i det nye år, så derfor er der lidt længere mellem indlæggene her på bloggen. Jeg er startet på nyt arbejde og er simpelthen så glad for det, så der går meget tid med forberedelse og en del ting har skullet gøres klar i forhold til transport osv. :)

Vi er startet året med en masse forskellige salater - køleskabet bugner af friske grøntsager, som jeg får sammensat på alle mulige forskellige måder. Noget som fungerer godt sammen og andet som fungerer mindre godt. Men så er der også de gamle klassikere, som jeg virkelig elsker og de skal også med i madplanen. En af dem er waldorfsalat.
Jeg har flere gange tænkt på hvordan man skulle lave en waldorfsalat til et stykke lækkert vildtkød uden at bruge mælkeprodukter, og jeg skal bestemt prøve at lave en version uden mælk, men denne salat er bestemt et godt og virkelig lækkert alternativ! De klassiske ingredienser er suppleret med fennikel, og så er salaten lidt lettere i sig selv fordi den ikke er lavet på de tunge mælkeprodukter. At jeg så i øvrigt er vild med fennikel, gør den kun bedre!


salat dressing uden mælk fennikel æble valnødder


Æble & fennikel salat med valnødder

4 pers som tilbehør

2 æbler
3 stængler bladselleri
1 fennikel
4 spsk valnødder

Dressing
2 spsk mayonnaise - uden mælkeprodukter
1 spsk tomatketchup
1/2 dl soyayoghurt naturel
2 spsk citronsaft
cayennepeber
salt og peber
2 spsk valnøddeolie

Skær æble, fennikel og bladselleri i tynde skiver, og hak valnødderne groft. Fordel salaten på tallerknerne og drys med valnødder.

Bland ingredienserne til dressingen, smag til med cayennepeber, salt og peber. Hæld dressingen over salaten og server.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar